Vedro, běh a ego

21, čec,2015
1791
Ohodnotit tuto položku
(0 hlasů)

Současné žhavé léto dává prostor k úvahám, jak vlastně (a zdali vůbec) běhat v takových vedrech. Fotografie k článku je z dnešního rána z Benecka směrem ke Kozákovu. Déšť proskotačil Krkonošemi, ochladil je a zalil Krakonošovu zahrádku, ale hodinu po jeho skončení bylo už zase vedro a jen výpar dole z kraje připomínal deštivé ráno. Vedro, velká vlhkost, nejsem blázen, abych v tomhle šel běhat, něco říkali i v televizi, nějaký doktor. Pozor! Vaše Ego právě podstupuje obranný mechanismus, kterému dala Anna Freudová (ano, je to jeho dcera) název Racionalizace. Mnozí z Vás to znají, vždycky se najde racionální a rozumný důvod, proč nejít běhat - počasí je oblíbená výmluva, jednou moc prší, pak děsně fouká, je velké vedro nebo zase mrzne či je náledí. Tak kde končí obranné mechanismy a začíná objektivní fakt, že v tomhle se fakt běhat nedá?

 

Moc dní v roce, kdy bych vyběhnutí nedoporučil není. Mnozí z Vás si třeba vzpomenou na správně zrušenou Kbelskou desítku, kde zlomené větve a jiné větrem unášené věci opravdu ohrožovali zdraví běžců. Rovněž nelze doporučit běh k osamělému dubu na kopci za letní bouřky. Ale jinak se dá běhat prakticky pořád, jen je u toho potřeba trochu přemýšlet, abyste se vyhnuli komplikacím. Moje hlavní rada je - myslete pozitivně! Člověk je, ať se nám to líbí, nebo ne, psychosomatická jednotka, psychika a organismus se navzájem silně ovlivňují. Mnozí z Vás si jistě vyzkoušeli, o co rychlejší může být regenerace po úspěšném závodě, nebo jak to běhá jinak, když se v životě vše ostatní daří. Běžíte neznámou trasu, doběhnete pod kopec, co si pomyslíte? Sakra, to bude fuška nebo super, kopec, ten mi pomůže se zlepšit? Když se do něho zakousnete s chutí, budete nahoře za chvilku. "Kopec je kámoš", to říkám od svého mládí a mám kopce rád. Pomáhají nám, běžcům, se zlepšovat, když víme, jak na to. A vedro je přesně jeden z takových kopců, záludný a nebezpečný pro Ty, kteří se střemhlav vrhnou na jeho výběh, ale pomáhá těm, kteří na něj vybíhají s rozumem. Ve vedru si posouváte svoje hranice, otužujete tělo a uvykáte ho na jiné podmínky. Stejně jako je dobré běhat v různé denní doby, je dobře běhat i za různého počasí.

Ale! Nebezpečí, které na Vás při běhu číhají jsou zde umocněna. Myslete pořád na ten kopec... Zpomalte, přizpůsobte tempo teplotě, zpomalení i o více než půl minuty na kilometr bude mít stejný tréninkový efekt, sledujte tep. Zkraťte trasu. Zvolte jednoduší variantu. Zavodňujte se, pití sebou. Ochlazujte se, fajn je vlhká čepice i opláchnutí na trase pod pumpou. O oblečení a krémech na opalování je snad zbytečné se zmiňovat. Pokud běžíte závod, přehodnoťte cíle, z Vašeho rovinatého závodu je přece najednou běh do kopce, neočekávejte od sebe stejný výkon. A hlavně - užívejte si to!   

 

 

Naposledy změněno 21, čec,2015
Zveřejněno v Články
Pro psaní komentářů se přihlašte
« Červenec 2018 »
Po Út St Čt So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31